Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk. (QS. 25:32)

Al Israa’ (17) : Ayat 32

Friday, February 1, 2013

Mengaku cabul budak 12 tahun dalam lif



GEORGETOWN - Padah mencabul budak perempuan 12 tahun di dalam lif, seorang warga Bangladesh dipenjarakan sehari dan didenda RM2,000 atau dua bulan penjara oleh Mahkamah Majistret di sini, semalam.

Majistret Norhayati Ibrahim turut mengarahkan Md Foridul, 26, membayar RM1,000 sebagai pampasan kepada mangsa.

Keputusan itu dibuat sejurus Md Foridul yang tinggal di sebuah rumah kampung di Padang Tembak, Air Itam, mengaku bersalah atas pertuduhan yang dibacakan oleh jurubahasa dalam bahasa Melayu.

Mengikut pertuduhan, Md Foridul didapati bersalah menggunakan kekerasan jenayah dengan niat mencabul kehormatan dengan memeluk badan, mencium dan menggigit pipi kanan mangsa, dalam lif sebuah pangsapuri di Jalan Padang Tembak, kira-kira jam 6.45 petang, 19
April tahun lalu.

Untuk itu, Timbalan Pendakwa Raya, Mohd Khairul Fairuz Rahman mengemukakan pertuduhan mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan penjara 10 tahun atau denda atau sebat atau mana-mana dua daripada hukuman itu jika sabit kesalahan.

Terdahulu, Mohd Khairul Fairuz turut mencadangkan Seksyen 426 (1) (b) Kanun Acara Jenayah supaya Md Foridul membayar pampasan kepada mangsa.

Dalam rayuannya, Md Foridul meminta hukuman ringan kerana hanya bekerja sebagai pekerja kontrak.

Bagaimanapun. Mohd Khairul Fairuz memohon mahkamah menjatuhkan hukuman yang setimpal kerana kesalahan yang dilakukan oleh warga asing itu adalah serius dan melibatkan mangsa yang baru berusia 12 tahun.


Sinar

No comments:

Post a Comment